Nytt under sommarsolen?

I dag läser vi i DN om det "nya reklamtricket" murketing, eller mörknadsföring i svensk översättning. Det är författaren Rob Walkers som myntat uttrycket murketing i sin nyutgivna bok "Buying In. The Secret Dialogue Between What We Buy and Who We Are".

Blir nyfiken på att läsa boken. För är detta verkligen något nytt? Företag har länge försökt få in sina varumärken där konsumenterna finns (branding). Det är inte heller en nyhet att företag gärna vill få redaktionellt material där deras varumärke finns med i bakgrunden (PR). Det är inte heller nytt att vi konsumenter, dvs vi människor år 2008, genomskådar försök till branding.

Det som däremot är intressant är hur vi post-postmoderna människor accepterar (buying in) varumärkenas försök att bli våra vänner. Och här gäller det för oss som arbetar med marknadsföring att se upp. Vi vill ju inte att varumärket ska bli som en kompis som får vara med i gänget bara för att hans pappa äger godisaffären.

Jag ska läsa boken och återkomma.

Och skärpning DN. Ordet reklamtrick. Vad är det för vokabulär?

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0