Små kunder

Under semestern får jag tillfälle att intensivt umgås med världens tuffaste och ärligaste kunder. Mina egna barn.

De ger direkt feedback på service och utbud, typ:
"Äckligt!"
"Tråkigt!"
"Det här är den bästa dagen i mitt liv!"
"Yippie!!!"

Däremot blir ju den gamla devisen Kunden har alltid rätt ganska absurd. Vilket företag skulle acceptera att en kund lägger sig på golvet och skriker bajskorv? Då kallas nog ordningsvakten in. Detta öde drabbar även våra små kunder allt som oftast.

Det är faktiskt en rätt dålig liknelse det här med barn och kunder. Det enda familjemedlemmarna borde ha i åtanke här hemma är följande: "Don't mess with her, she's a Mum!". Vilken härlig semester det skulle bli.

Läs även andra bloggares åsikter om

Kommentarer
Postat av: Malin S

Idag hade jag en kund-upplevelse, som lämnade lite tråkiga vibbar. Var på ICA i Huskvarna för att fylla en kundvagn med förnödenheter efter sommarledigheten. En kassa öppen, men ingen kö. Fast en sekund senare, när jag hade börjat lasta upp mitt jätteberg på bandet så kastade jag en snabb förstulen blick bakåt och konstaterade att alla andra kunder i butiken måste ha bestämt sig för att gå till kassan samtidigt, för då var det en lång ringlande kö av halvirriterade typer bakom mig. Vid sådana tillfällen känner jag mig alltid jobbig och skyldig. Och inte blev det bättre av kassörskans kommentar i interntelefonen till en kollega "Ja, hon som står först har jättemycket så nu måste du komma".

Men så tänkte jag efter. Vad var det för kommentar? Hon, kassörskan, borde ju istället le glatt och vara jättetrevlig mot mig som antagligen hade lika många varor som alla de andra i kön tillsammans. Istället för att jag skulle känna mig som att jag förstörde kö-ordningen.

Var tog "kunden har alltid rätt" vägen...?

2008-08-03 @ 22:31:19
Postat av: Åsa

Håller med dig, Malin! Otroligt oartigt och oproffsigt. Jag tror att många som jobbar i stora mataffärer inte ser någon eller får någon belöning för att det kommer många kunder som handlar mycket mat. En storkund blir absurt nog något negativt som upptar deras tid.

Åsa

2008-08-05 @ 16:20:47
URL: http://meetingmemma.blogg.se/
Postat av: Surmulen

Wake up and smell the coffee! Det finns väl ingen som på allvar förväntar sig kundservice när man kommer in i en dagligvaruaffär? Sånt tjafs är bortrationaliserat för länge sedan. Det handlar om logistik och inget annat. Fanns det inte varor i butiken kanske va? Va? VA? För att citera en kompis till mig: "Den som förväntar sig service i en matbutik måste vara dum i huvudet!" Håller man bara det i minnet finns det ingen möjlighet att ICA inte överträffar ens förväntningar.

2008-09-01 @ 12:07:00
Postat av: Åsa

Förutsatt att det inte bara finns en matvaruaffär inom 2 mils radie: Matvaruaffärer som inte arbetar med att förbättra sin kundservice, låt oss kalla dem surmulebutiker, de får betala med att endast konkurrera med låga priser och öppettider. God service är ett billigt sätt att stärka kundrelationerna och nå bättre lönsamhet. Så är det bara och så det så.

2008-09-01 @ 13:25:29
URL: http://meetingmemma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0