En hund begraven

Dayana, en student till mig i Nässjö, berättade följande historia i höstas. Hon och hennes man besökte ett reseföretag i Jönköping för att boka sin utlandssemester. De förvånades över beteendet hos säljaren de fick prata med. Han var frånvarande, ointresserad och såg allmänt deprimerad ut. Trots den dåliga servicen bokade de en resa, när de ändå var där. Men de tänkte aldrig gå dit igen.

En vecka senare får de ett brev från resebyrån med handskriven adress. När de öppnar kuvertet ligger ett brev från säljaren: "Jag ber om ursäkt för mitt dåliga beteende vid vårt möte förra veckan. Det var oprofessionellt av mig att gå till jobbet den dagen, min hund hade precis dött. Hoppas att ni vill anlita vår resebyrå igen." Som kompensation bifogades även några checkar som kunde användas på resan.

Det visar hur man kan vända en dålig situation till något positivt. Nu hade Dayana och hennes man både fått en förklaring till den märkliga servicen och fått en kompensation för "lidandet". De fick dessutom en ännu starkare personlig relation till företaget. Och de fortsatte att boka sina resor på resebyrån i alla sina dagar.

Snipp snapp snut så var sannsagan slut.

Läs även andra bloggares åsikter om kundservice, kundrelationer

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0