Ett bröd per person

I höstas hälsade jag på min syster i Umeå. Jag ville bjuda henne på middag för att fira hennes lyckade tentaresultat. Det var en torsdag kväll. Ganska lugnt på stan. De flesta restauranger hade många bord lediga. Till slut valde vi en nyöppnad lite finare restaurang, som verkade ha en meny som vi kände för.

Stället var stort och ödsligt. Av kanske 20 bord var det bara två upptagna. Vi var lika många gäster som det var personal. Vi beställde mese till förrätt, fisksoppa till varmrätt, efterrätt och ett ganska dyrt vin till. Mese-rätterna ställdes fram samt en korg med två små baguettebitar. Brödet tog snabbt slut. Ingen servitris närmade sig, så till slut gick jag fram till disken och bad om lite mer bröd. Till vår förvåning ställde de fram ytterligare varsin liten baguettebit. Som snabbt tog slut. En av servitriserna kom fram till vårt bord och tog bort den tomma brödkorgen. "Bra", sa vi till varandra. "De ska fylla på med mer bröd." Men ingen brödkorg kom i retur. Vi lyckades vinka till oss en av servitriserna och frågade vart brödkorgen tagit vägen. Och då utspelades följande osannolika konversation:

"Jag tog bort den för att den var tom."
"Vi behöver mer bröd - det är svårt att äta mese utan bröd."
"Egentligen ingår det bara en bit bröd per person och ni har redan fått två."
"Eehh...jaha. Om vi vill ha mer bröd hur ska vi då göra?"
"Ja..jag vet inte..."
"Får vi köpa mer bröd?"
"Ja, det kan ni väl."
"Vad kostar då en bit bröd?"
"Få se...Tzaziki med bröd kostar 50 kronor, om man vill ha två bröd till det så kostar det 55 kronor. Ja, 5 kronor per brödbit."
"OK, då köper vi fyra brödbitar till."

Vi skrattade och skakade på huvudet åt detta och vi trodde att servitrisen kanske skulle se det orimliga i situationen. Men inte. Notan slutade på 885 kronor varav 20 kronor för det extra brödet.

Jag vet inte vad servitriserna fått för instruktioner. I en studentstad är det kanske vanligt att folk kommer in och äter sig mätta på bröd. Men vi hade redan beställt en hel meny... Deras flexibilitet och kundanpassning var obefintlig.

Undrar om de verkligen tyckte att det var värt 20 kronor att bli av med två kunder och alla deras bekanta för alltid? Nu har News Soul, som restaurangen hette, bytt namn och inriktning. Och förhoppningsvis bytt syn på vad kundservice innebär.

Dyr baguette.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0