Varför Memma?

Jag blev tillfrågad av Lena på Kreafon angående berättelsen bakom mitt företags namn, Memma kommunikation.

Det är mer en anti-historia.

Memma är en finsk traditionell efterrätt som hör påsken till. Den ser ut som chokladkaka, men smakar kladdigt surbröd och serveras med socker, grädde och sylt.

När jag för några år sedan skulle bestämma namn på min firma så fanns det alltid någon obskyr enmansreklambyrå som hade snott mina smarta, coola och dubbeltydiga namn.

Till slut rabblade jag upp alla fina ord jag kunde och helt plötsligt sa jag "memma". Min man skrattade. Vi brukade säga "memma" om mat som vi inte tyckte om men som vi tryckte i oss ändå. Detta på grund av att vi en gång testade att äta memma. Jag tyckte inte att det var gott och lämnade därför min portion på tallriken. Min man däremot åt upp hela sin portion. Sedan sa han "Fan det här var det äckligaste jag ätit - ska du inte ha din bit?". Och så länsade han min tallrik.

Numera har memma fått en ny betydelse i familjen. För min man som är doktor i entreprenörskap är Memma ett intressant studieobjekt. För mina barn är Memma det som hindrar dem från att få vara med mamma hela dagarna. För mina kunder är Memma förhoppningsvis något som står för möten, kunskap och inspiration.

Memma kommunikation, det låter bra och med facit i hand är jag nöjd med namnet. Det är lätt att komma i håg och sticker ut mot de vanliga "Å.D. Konsult och Utbildning"-namnen. Lite av efterrätten dröjer sig ändå kvar i företaget. Lotta, som gjorde min logotyp och grafiska profil, tog hänsyn till memmans chokladkakeliknande färg och utseende.

Om det stör någon vän av ordning att det inte betyder något mer än att det är en finsk efterrätt. Här kommer en logisk och rationell efterförklaring (påhittad alldeles nyss):
Möten
Event
Monteragerande
Mingel
Alltid (redo? där?)

Ps. Namn som jag verkligen ville ha men som var upptaget: Giraff kommunikation. Namn som jag inte fick för Bolagsverket: Hej kommunikation.

Kommentarer
Postat av: Lena

Tack, kul läsning!

2008-09-29 @ 15:29:33
URL: http://www.kreafon.se/blog
Postat av: Mikael

Efterrätt, det räcker gott för mig. Smakar memma...

2008-09-30 @ 20:34:44
URL: http://www.jisander.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0