Stackars stackars studenter

I en artikel i DN i dag får vi veta att det blir allt större problem med piratkopiering av studielitteratur via sidor på nätet, trots att böcker aldrig varit så billiga som nu. Tro det eller ej, men Moa Neuman på Sveriges Förenade Studentkårer går direkt ut med att man borde höja studielånet så studenterna har råd med bokinköpen. Och får stöd av både Studentlitteratur AB och Föreningen Svenska Läromedel.

SFS är skickliga på att få ut artiklar med krav på höjt studielån inför varje terminsstart. Det här med kopieringsproblemet är en lite ny vinkel eftersom det oftast brukar handla om 20-åringar som är chockade över deras plötsliga försämrade levnadsstandard. I intervjuer brukar de tala ut om sin misär: "Jag måste måste dela lägenhet med kompisar för att ha råd" eller "Nu har jag inte råd med gymkort och nya kläder".

Jag kanske är gammelmodig, men om man väljer att göra en investering i studier så bör man också prioritera bokinköp före skoinköp. Det är bara att inse att man under de närmaste åren inte kommer att kunna behålla samma livsstil som man hade hemma hos mamma och pappa. Och joggingspår är gratis. Det var de i alla fall för länge sedan, under förra seklet när jag var student.


Om man är ute i god tid kan man faktiskt låna litteratur. Det gjorde jag ibland.
Men jag måste erkänna att även jag har några pappersluntor med kopierade böcker
på mitt samvete.
Mölndals bibliotek 1959. Det var i alla fall snyggare förr.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Anonym

Nu var du väl lite väl hård? Levnadskostnaderna för en student har faktiskt stigit när det gäller nödvändiga utgifter som mat, boende mm och många tidigare studentrabatter har dragits in medan studielån och bidrag legat ganska konstant på samma låga nivå. Det finns faktiskt inte någon möjlighet att köpa alla de böcker som krävs till de kurser jag läser i alla fall på den inkomst jag har och biblioteken har oftast ett par exemplar som är utlånade när man behöver dem. Om jag dessutom har en kurs där jag endast skall läsa 30 av kanske 150 sidor i en bok som jag senare inte kommer ha mycket användning av och dessutom har ett flertal till böcker i den kursen som det ligger så till med? Nog finns det andra at klanka på mer än studenterna i detta land? Pelargontjuvar tex? :-)

2008-08-19 @ 14:55:17
Postat av: Mosterlogopedstudentbritta

Glömde visst att signera mitt ovanstående inlägg.

2008-08-19 @ 15:15:31
Postat av: Åsa

Ja, jag gillar att sparka på de svaga. Nä skämt åsido så var jag nog lite väl hård här. Alex Schulman har ju slutat att vara så elak, så jag kände att jag för en minut fick axla hans mantel.

Jag tänkte nog främst på sådana studenter som inte har så dyr litteratur, t ex alla samhälls- och ekonomiutbildningar. Snillen spekulerar, men borde man inte egentligen införa något slags maxbelopp,att inte kurslitteraturen får kosta mer än ett antal 1000 kronor per termin för en student. Om det krävdes dyrare litteratur skulle inte studenten utan skolan eller staten betala mellanskillnaden. På så sätt underlättar man för de studenter som har för höga bokkostnader och därmet behöver inte studielånet höjas generellt för alla studenter.

2008-08-20 @ 00:12:38
URL: http://meetingmemma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0