Oil & Vinegar-fenomenet

Kanske kommer ingen att hålla med mig, men nu måste jag säga det en gång för alla. Jag tyckera att Oil & Vinegar har Sveriges mest överskattade produkter. Vinäger, pastor, krämer, olivoljor i fina presentförpackningar. Men det är fortfarande fulprodukter i franchisingformat, producerade i Holland, Belgien och i bland på någon icke namngiven plats i Italien. Godare och mer prisvärda olivoljor och delikatesser går att köpa på Konsum. Och vad ska man göra av alla tryffeloljor och kronärtskockspastor som sedan hamnar längre och längre bak i ens skafferi?

Det kanske bara är jag - nästan alla jag känner säger att de älskar denna mysiga butik. Och personalen på Oil & Vinegar i Jönköping är jättetrevliga. Men det är ett intressant fenomen att ett företag kan gå så bra utan att så många egentligen behöver uppskatta produkterna. Det blir en god cirkel (för butiken). Får man en hallonbalsamvinäger i present kan man ju inte klaga på hur illa den smakade. Och ju fler Oil & Vinegar-presenter man får från välmenande och trevliga personer desto svårare blir det att berätta att man inte tycker om det.

Och slutligen: tack alla ni som har gett mig presenter från Oil & Vinegar. Det är ju faktiskt tanken som räknas!

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Går bra för cigarettfri Icabutik

Den 10 juni skrev jag om Mats Calla i Umeå som slutat sälja cigaretter i sin Icabutik. Det verkar gå bra. Man köper gärna mat hos handlare man tycker om. Priset är inte den enda konkurrensfaktorn, som många livsmedelsaffärer fortfarande verkar tro. Läs mer på Drugnews hemsida.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Ett besök hos frisören

Vi tjatar på våra barn om att de ska hälsa och säga hej när det kommer gäster. Vi skulle själva aldrig drömma om att titta bort och låtsas som om våra gäster inte stod i hallen. Varför är det då så svårt för oss att göra detsamma när vi jobbar?

Jag klippte mig i morse. Ny frisersalong. Det sitter en kille i frisörens reception och kollar i datorns bokningssystem. Han tittar inte ens upp när jag närmar mig disken. Jag blir totalt ignorerad av alla i salongen så jag hänger av mig ytterkläderna och cykelhjälmen och sätter mig ner på en ledig plats. Inte ens de andra kunderna låtsas om mig. Finns jag?

Det flesta frisörer i den prisklassen gör ungefär ett lika bra jobb och tar ungefär lika mycket betalt. Det är servicen och hur de tar hand om mig som gäst som är avgörande om jag vill välja just dem igen nästa gång. Och jag längtar tillbaka till trevliga Mixstudio. Jag kommer tillbaka till er i höst. Jag lovar.


Inget fel på nya frisyren, men...

Hissa och dissa, 24 juni 2008

Tema: sommarteve.

Hissar:
+ Samlingsboxar med första säsongen (=bästa säsongen). Detta gäller alla teveserier.
+ Foyle's war för att Michael Kitchen är så cool.
+ Allsång på Skansen för att det är så somrigt.

Dissar:
- TV4:s massiva reklamattack mot fotbollstittarna. Efter reklamavbrotten borde de säga: "Och nu över för en kort information från våra kommentatorer." (Ja, jag har blivit EM-intresserad - äntligen kan jag uttala mig lite om idrott och dess utövare!)
- Sommartorpet. Ernst - jag saknar dig!!!
- Filmer som börjar klockan 03:25.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Jobbigt hämta en ballong

Ja, då var det dags för en av dessa bilturer från Stockholm till Jönköping sent på kvällen. 6-åringen slocknade direkt men 4-åringen är fortfarande pigg när vi närmar oss Nyköping. Vi svänger av vid McDonald's och beställer från bilen. Genom luckan spanar sonen in ballongerna.

Sonen: "Jag vill ha en ballong!"
Jag: "Finns det ballonger?"
Hon i luckan: "Ja, där borta."

Hon pekar mot ingången. Vi sitter i bilen. Det skulle ta 15 sekunder för henne att gå dit och hämta en ballong. Men det gör hon inte och skadan är redan skedd. Vi kan inte lämna Nyköping utan McDonalds-ballong.

Jag blir lika irriterad varje gång något sådant här händer. Varför säger jag bara inte: "Då skulle jag vilja att du går och hämtar en ballong, eftersom jag sitter i bilen"? Nej, jag blir tyst och sur och tänker att det här ska jag minsann skriva om i min blogg.

Tänk på det kära systrar och bröder i servicesektorn. Många kunder är som jag. Tysta och hämndlystna. Mouhahaha!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Att vara chef

I dag skänker vi en tanke till alla er chefer runt om i landet som inte vågar tala klarspråk med era anställda, som blandar ihop lönesamtal med utvecklingsamtal och som dessutom inte dokumenterar det som sagts. På den här hemsidan finns några tips, så kan ni börja om på ny kula efter sommaren.

I bland är det skönt att vara sin egen chef - det gäller bara att vara ärlig mot sig själv (vilket inte heller är det lättaste).

Glad midsommar!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Hissa och dissa, 17 juni 2008

Hissar:
+ Ulrika och Mikael som driver Mässguru-projektet, ni har tagit ett stort kliv framåt under våren! Spännande att se resultatet i höst...
+ Lucia Naldi på JIBS för att hon blev ekonomie doktor i går.
+ Vårdcentralen i Jönköping för att de infört ett system där man knappar in sitt telefonnummer så de kan ringa upp. Överhettat öra blir inte längre ytterligare ett symptom att lägga till sin sjukdomsbild vid samtal med sjuksköterskorna på Hälsan.

Dissar:
- Folk som klagar över besinpriserna. Åk mindre bil för sjutton, eller kör saktare.
- Att jag vet så lite om blommor. Är det ogräs i min balkonglåda eller är det lobelia?
- Rökare som: 1. slänger fimpar på gatorna, 2. röker nära entréer så att man måste gå genom ett nikotinmoln innan man kommer ut i friska luften, 3. tycker synd om sig själva för att de inte längre får röka inomhus.

Nu känner jag mig som en sån där arg insändare i en lokaltidning. Bäst att sluta.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Underhållning eller utbildning?

"Det här var himla bra - föreläser du i något annat ämne också?", frågar en kursdeltagare. "I så fall skulle jag vilja anlita dig vid ett senare tillfälle."

Jag blir både smickrad och lite förskräckt. Uppskattas jag för mina kunskaper eller för min talang att få folk att skratta och bli underhållna en dag? ("Javisst, jag undervisar i vad ni vill - allt från batik till matematik. Säg bara till så jonglerar jag lite i pauserna!")

Förhoppningsvis är det kombinationen av min kunskap och mitt sätt att förmedla den. Men man vet ju aldrig. Och min norrbottniska Det Finns Alltid Någonting Att Oroa Sig För-gen börjar genast arbeta på högvarv.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Lithells-säsong...

Jag har upptäckt ytterligare en säsong. Idag frågade jag en ung man i röd tröja på Ica Maxi om de inte har Lithells varmkorv längre.

"Jo, men de tar vi in på hösten", svarade han trevligt men med en självklar ton, som om jag frågat efter pumpor.

Jag frågade inte mer. Ångrar mig. Måste gå till botten med detta för min själsfrids skull.



Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Wish come true

Svensk junimorgon. Hämtar tidningen i brevlådan. Önskar att det vore lite varmare ändå. Min önskan går direkt i uppfyllelse. "Nordpolen kan bli isfri redan i sommar", meddelar DN på första sidan.

Man ska se upp med vad man önskar sig. Godmorgon och trevlig helg!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Robotsäsong

Hade ingen aning om att det fanns en robotsäsong. Jag kan meddela att den inte infinner sig i juni. Trots överdådet av onödiga prylar går det inte att uppbringa en endaste leksaksrobot i hela Jönköping med omnejd. Robotarna tar man in inför julafton. Tänk att man ständigt får lära sig nya saker.


Vart tar alla robotar vägen på sommaren? Kanske till sin egen lekplanet...

Läs även andra bloggares åsikter om leksaksrobot

Regler är inte till för att följas

Nu säger jag det en gång för alla. Särskilt till er som arbetar på restauranger och uteserveringar nu i sommar:

Regler är INTE till för att följas. Regler är till för att användas i situationer där de behövs.

Följa regler blint måste man nog göra i det militära eller i andra sammanhang när man som enskild person inte kan ha överblick över en komplex situation. Men om du jobbar i ett serviceyrke ska reglerna hjälpa dig att fatta rätt beslut.

Jag tar ett exempel från, som vanligt, verkliga livet. Berättat av mina två systrar som tillsammans med en 2-månadersbebis i barnvagn gick på promenad på Kungsholmen i Stockholm. Alla ni som var ute och promenerade i värmen förra veckan blev nog törstiga. Det blev även mina systrar och slog sig ner i skuggan på en tom (observera - tom) uteservering, det var något slags tapas-bar.

Servitören kom utrusande och sa till dem med ovänlig ton:
"Om man har barnvagn måste man sitta på ytterkanterna!"
Fair enough, tyckte syrrorna och flyttade sig. Men kunde han inte ha sagt det på ett trevligare sätt...

När syrrorna sedan bara beställde dricka och ingen mat meddelade servitören:
"Om man bara beställer dricka får man bara sitta här i 20 minuter!"
"Men om det inte är några andra gäster här", frågar min ena syster, "får vi ändå inte sitta här längre än 20 minuter?"
"Nej", säger servitören. "Regler är till för att följas."

Jag lägger mycket ansvar på cheferna. Ni måste se till att personalen förstår varför vissa regler och rutiner finns på arbetsplatsen. Regeln om att man bara får sitta 20 minuter om man bara beställer dricka är helt rimlig om restaurangen är full. Det har nog de flesta gäster förståelse för också.

Det kanske är skönt att ha dessa regler att följa, man behöver inte tänka så mycket då. Men det är väl skönt att få nöjda kunder också, eller..?


På Skansens uteservering fick vi i måndags sitta hur länge
vi ville, men däremot fick en aggresiv påfågel oss att hålla
i bullarna lite extra hårt. :-)

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Hissa och dissa, 10 juni

Hissa:

+ Mats Calla på Ica Supermarket i Umeå som har slopat försäljningen av cigaretter. Smart och modigt.
+ En dags svalt väder efter en vecka i tropikerna.
+ Personalen på McDonald's vid Norrmalmstorg för att de trots värme och sura stockholmare som kunder är glada och trevliga.

Dissa:
- Godishyllor i barnhöjd vid kassorna i mataffärer, t ex på min favoritaffär Konsum Extra i Jönköping. Det är inte snällt.
- Alla billiga och dåliga prylar som vi överöses av. Hur många saker behöver vi egentligen? Vad är meningen med livet? Ja, ni förstår nog vad jag menar...
- Alla skojarföretag som kommer att skicka ut bluff-fakturor under sommaren. Skämmes på er!


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Två mässråd

I dag blev jag, i egenskap av företagare, intervjuad av ett gäng utländska studenter som tagit sig till Jönköping för att läsa en sommarkurs i entreprenörskap. Det var nyttigt att försöka svara på deras frågor om mitt företag och mina framtidsplaner. De frågade också om vilka mina två viktigaste råd till utställare var. Och dessa tänker jag nu dela med mig i detta forum:

1. Våga gå fram till människor du inte känner.
2. Lyssna på dem innan du börjar prata om dig själv, så du vet om du ska låta dem gå vidare eller om de skulle kunna vara intresserade av att veta mer om vad ni kan hjälpa dem med.

Så enkelt är det. God natt!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Hissa och dissa, 2 juni 2008

Hissar:

+ Avis i Jönköping för att de alltid trollar fram hyrbilar till mig i sista minuten.
+ Dagispersonalen på Västra Förskolan i Jönköping för att de får mina barn och oss föräldrar att må bra. Om det finns Mors dag och Fars dag så borde det också finnas Dagisfrökarnas dag.
+ Snabbtåget (320 km/h!) som planeras på sträckan Stockholm - Jönköping - Borås - Göteborg. Sorry, Avis, när detta blir verklighet kommer jag inte att anlita er lika mycket. Å andra sidan kanske det inte blir verklighet förrän 2025...

Dissar:

- Förvirringen kring farliga solkrämer.
- Tidningsutgivarnas tryckfrihetskampanj, därför att man fattar ingenting. Glappet mellan den kinesiska dikaturens behandling av oliktänkande och svenska förhållanden blir för stort. Fokus borde ligga på vad som händer här i Sverige. Vad är hotet? Vad kan vi i så fall göra?
- Den svenska monarkin. Ska bli intressant att se debattprogrammet med bland andra Jan Guillou (mot) och Amelia Adamo (för) i kväll.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kundservice på tivoli - kan det ge nåt?

I helgen stannade Axels Tivoli i Jönköping. Vi vandrade naturligtvis dit med karusellåkning och sockervaddsätning i sikte. Attraktionerna uppskattades av mina små medföljare.

Men. Vilken ljudnivå. Det gick nästan inte att höra vad barnen sa och vi tyckte alla att det var skönt att lämna området efter en timme. Och språkförbistringen. De som jobbade i kassorna kunde knappt engelska. Och det bristande engagemanget. Killarna som jobbar med att spänna fast barnen och ta betalt vid karusellerna såg ut som de när som helst skulle kunna kasta sig framför något av sina egna tåg (och det är bara i början av säsongen for Christ's sake!)

Jag klagar inte. För vi hade roligt ändå. Men tänk om det kom ett tivoli där det gick att kommunicera med varandra och med de som jobbade där. Och om barnen och föräldrarna träfffade leende pariserhjuls-ansvariga. Skulle vi betala mer än 30 kronor per åkning då? Eller skulle vi verkligen längta efter att just det tivolit kom till stan igen, vilket skulle ge dem fler kunder? Eller är detta endast fromma förhoppningar från en kundservice-nörd som jag?


Power Jump - det bästa
på Axels Tivoli enligt
6-åringen.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

RSS 2.0