Regler är inte till för att följas

Nu säger jag det en gång för alla. Särskilt till er som arbetar på restauranger och uteserveringar nu i sommar:

Regler är INTE till för att följas. Regler är till för att användas i situationer där de behövs.

Följa regler blint måste man nog göra i det militära eller i andra sammanhang när man som enskild person inte kan ha överblick över en komplex situation. Men om du jobbar i ett serviceyrke ska reglerna hjälpa dig att fatta rätt beslut.

Jag tar ett exempel från, som vanligt, verkliga livet. Berättat av mina två systrar som tillsammans med en 2-månadersbebis i barnvagn gick på promenad på Kungsholmen i Stockholm. Alla ni som var ute och promenerade i värmen förra veckan blev nog törstiga. Det blev även mina systrar och slog sig ner i skuggan på en tom (observera - tom) uteservering, det var något slags tapas-bar.

Servitören kom utrusande och sa till dem med ovänlig ton:
"Om man har barnvagn måste man sitta på ytterkanterna!"
Fair enough, tyckte syrrorna och flyttade sig. Men kunde han inte ha sagt det på ett trevligare sätt...

När syrrorna sedan bara beställde dricka och ingen mat meddelade servitören:
"Om man bara beställer dricka får man bara sitta här i 20 minuter!"
"Men om det inte är några andra gäster här", frågar min ena syster, "får vi ändå inte sitta här längre än 20 minuter?"
"Nej", säger servitören. "Regler är till för att följas."

Jag lägger mycket ansvar på cheferna. Ni måste se till att personalen förstår varför vissa regler och rutiner finns på arbetsplatsen. Regeln om att man bara får sitta 20 minuter om man bara beställer dricka är helt rimlig om restaurangen är full. Det har nog de flesta gäster förståelse för också.

Det kanske är skönt att ha dessa regler att följa, man behöver inte tänka så mycket då. Men det är väl skönt att få nöjda kunder också, eller..?


På Skansens uteservering fick vi i måndags sitta hur länge
vi ville, men däremot fick en aggresiv påfågel oss att hålla
i bullarna lite extra hårt. :-)

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0