Oil & Vinegar-fenomenet

Kanske kommer ingen att hålla med mig, men nu måste jag säga det en gång för alla. Jag tyckera att Oil & Vinegar har Sveriges mest överskattade produkter. Vinäger, pastor, krämer, olivoljor i fina presentförpackningar. Men det är fortfarande fulprodukter i franchisingformat, producerade i Holland, Belgien och i bland på någon icke namngiven plats i Italien. Godare och mer prisvärda olivoljor och delikatesser går att köpa på Konsum. Och vad ska man göra av alla tryffeloljor och kronärtskockspastor som sedan hamnar längre och längre bak i ens skafferi?

Det kanske bara är jag - nästan alla jag känner säger att de älskar denna mysiga butik. Och personalen på Oil & Vinegar i Jönköping är jättetrevliga. Men det är ett intressant fenomen att ett företag kan gå så bra utan att så många egentligen behöver uppskatta produkterna. Det blir en god cirkel (för butiken). Får man en hallonbalsamvinäger i present kan man ju inte klaga på hur illa den smakade. Och ju fler Oil & Vinegar-presenter man får från välmenande och trevliga personer desto svårare blir det att berätta att man inte tycker om det.

Och slutligen: tack alla ni som har gett mig presenter från Oil & Vinegar. Det är ju faktiskt tanken som räknas!

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Malin

Bra talat,kära vän! Jag instämmer helt och fullt, fast har inte kunnat dela kritiken med så många eftersom...ja, just det...jag också har fått ta emot en hel del presenter från nämnda ställe. Fast tänkte på saken vid senaste skafferistädningen (den årliga, snarare, som äger rum högst en gång/år), då jag hittade ett antal flaskor - längst bak...

Ska förstås erkänna att även jag fallit för frestelsen att hitta små käcka gåvor på O&V. Men har ändå känt mig lite lurad på konfekten (=kvaliteten).

Himla smart koncept, ändå. Folk tycker att det känns bra att ge bort något praktiskt användbart istället för ännu en pryl. Och i fin förpackning. Fast egentligen är det bara konserverad gröt.

2008-08-03 @ 22:22:11
Postat av: Åsa

Ja, O&V har verkligen lyckats. Kanske kan man kopiera konceptet till andra produkter?

2008-08-08 @ 09:50:59
URL: http://meetingmemma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0