Konsten att hålla löften

Jag vabbar och de halvsjuka barnen är rastlösa.

"Men du lovade ju att vi skulle sy en väska", säger dottern.

"Men du lovade ju att vi skulle baka en chokladkaka", säger sonen.

Insikt nr 1: Jag har avgett dessa löften till mina barn, delvis för att jag ville hålla dem på gott humör, delvis för att jag faktiskt trodde att jag skulle hinna med det.

Insikt nr 2: Det är ju exakt detta som kan hända vid ett samtal med en besökare på en mässa. Man lovar mer än vad man hinner efter mässan. Och det är ju inte för att man far med osanning, utan för att man vill visa att man verkligen har goda intentioner och för att man tror att man hinner.

Nu menar jag inte att ni inte ska avge löften under en mässa. Men om ni inte hinner kontakta 100 personer en vecka efter mässan, lova inte det. Och boka in tid för uppföljning i kalendern.

Och jag ska bli bättre på att inte lova mina barn att sy väskor inom ett dygn, snarare inom ett år. Eller två.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0