Allmänbildning del 2. Boo.com
Ni som är födda i slutet av 1980-talet var bara 12-13 år då boo.com upplevde sin storhetstid. Och de flesta av er vet således inte vilka de var. Boo.com blev en av symbolerna för IT-bubblan som sprack under våren 2000.
Boo.com var ett internetprojekt som startades 1998 av Cajsa Leander, Ernst Malmsten och Patrik Hedelin. Meningen var att de skulle tjäna stora pengar på att sälja märkeskläder över nätet. Tidsandan var mycket speciell. Det låg i tiden att hylla internet och dess möjligheter. Om man skulle ha kritiserat trions planer och sagt: "Men det där är ju det postorderföretag har gjort i alla år - vad skulle få er att göra det bättre?" hade man fått höra att man var en bakåtsträvare och en person som inte förstod sig på "den nya ekonomin".
Cajsa och Ernst hade is i magen, men inte fötterna på jorden.
Cajsa och Ernst var duktiga PR-människor och lyckades skrapa ihop ett ordentligt startkapital. Innan internetsajten var igång hade de redan byggt upp en organisation med kontor på flotta adresser i världens alla hörn och anställt över 500 personer.
När väl boo.com lades ut i skarpt läge i slutet av 1999 inträffade ett antal problem, bland annat var den inte tillgänglig för apple-användare och hemsidan var alldeles för långsam. Och kunderna uteblev.
Investerarna gick med på att gå in med ytterligare 20 miljoner kronor med krav på nedskärningar och besparingar. Men projektet visade sig vara kejsarens nya kläder. Vid konkursen i mars 2000 hade företaget skulder på 1,9 miljarder kronor (!!!) medan de hade tillgångar värda 200 miljoner kronor.
Boktips: "Boo.com och IT-bubblan som sprack" av Gunnar LIndstedt. Den verkar vara slutsåld i nyskick, men pröva på biblioteket, Bokbörsen eller Tradera.
Läs även andra bloggares åsikter om boo.com, cajsa leander, ernst malmsten, patrik hedelin, den nya ekonomin, IT-bubblan
Boo.com var ett internetprojekt som startades 1998 av Cajsa Leander, Ernst Malmsten och Patrik Hedelin. Meningen var att de skulle tjäna stora pengar på att sälja märkeskläder över nätet. Tidsandan var mycket speciell. Det låg i tiden att hylla internet och dess möjligheter. Om man skulle ha kritiserat trions planer och sagt: "Men det där är ju det postorderföretag har gjort i alla år - vad skulle få er att göra det bättre?" hade man fått höra att man var en bakåtsträvare och en person som inte förstod sig på "den nya ekonomin".
Cajsa och Ernst hade is i magen, men inte fötterna på jorden.
Cajsa och Ernst var duktiga PR-människor och lyckades skrapa ihop ett ordentligt startkapital. Innan internetsajten var igång hade de redan byggt upp en organisation med kontor på flotta adresser i världens alla hörn och anställt över 500 personer.
När väl boo.com lades ut i skarpt läge i slutet av 1999 inträffade ett antal problem, bland annat var den inte tillgänglig för apple-användare och hemsidan var alldeles för långsam. Och kunderna uteblev.
Investerarna gick med på att gå in med ytterligare 20 miljoner kronor med krav på nedskärningar och besparingar. Men projektet visade sig vara kejsarens nya kläder. Vid konkursen i mars 2000 hade företaget skulder på 1,9 miljarder kronor (!!!) medan de hade tillgångar värda 200 miljoner kronor.
Boktips: "Boo.com och IT-bubblan som sprack" av Gunnar LIndstedt. Den verkar vara slutsåld i nyskick, men pröva på biblioteket, Bokbörsen eller Tradera.
Läs även andra bloggares åsikter om boo.com, cajsa leander, ernst malmsten, patrik hedelin, den nya ekonomin, IT-bubblan
Kommentarer
Trackback