Allmänbildning del 1. Janne Carlzon

Jag är kursansvarig för utbildningar inom kundrelationer och kundkommunikation på Yrkeshögskolan i Nässjö. Medelåldern på studenterna är 25 år. Jag tänker ofta att jag är någorlunda jämngammal med dem, vi är liksom vuxna men inte gamla.

Men...pang! Jag skojar om att jag känner mig som Kurt Olsson när jag försöker rita något på whiteboarden. Skämtet kanske inte var så roligt, men jag hör inte ens ett artigt skratt. Då inser jag att de flesta bara var fem år när Kurtan hade sin storhetstid. Det går nog att leva ett anständigt liv utan att veta vem Kurt Olsson är. Men det finns andra personer och händelser som faktiskt kan vara bra att känna till.

Därför tar jag mitt ansvar och kommer med jämna mellanrum att dela med mig av min livsvisdom för att bidra till att höja allmänbildningen bland den yngre populationen.

Först ut är Janne Carlzon som inte ska blandas i hop med Janne "Loffe" Carlsson. Nej, vad dum jag är, det är väl ingen under 30 år som vet vem han är heller...

Alla som vill jobba med ledarskap och kundrelationer måste veta vem Janne Carlzon är och hur han förändrade synen på hur man styr en organisation mot kundorientering och lönsamhet.

Janne Carlzon blev mest känd för sin tid som koncernchef för SAS från 1981 till 1993. Han skrev en internationellt känd bok "Riv pyramiderna". Ett av budskapen i boken är att ledare inte ska styra genom instruktioner utan genom att sätta upp mål och visioner och sedan ge medarbetarna motivation och eget ansvar. Han förespråkar platta organisationer och att cheferna ska ha direkt kommunikation med de medarbetare som möter kunderna. Genom denna typ av ledarskap och kundorientering kunde Janne Carlzon vända negativa resultat till positiva, både under sin tid på Linjeflyg och sedan på SAS.

På 1980-talet var SAS bland de första med att ge kundservicekurser till sina medarbetare. Media ville dra ett löjets skimmer över detta och kallade det lite föraktfullt för "charmkurser". Jag kommer ihåg hur man pratade om dessa kurser som något slags utbildningar i ytlighet - varför skulle man lära sig att vara trevlig?

Det är inte alltid lätt att vara föregångare. Men med tiden händer det att man få rätt.


Janne Carlzon är 67 år och är sedan två år tillbaka styrelseordförande för Företagarna.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0