Små kunder

Under semestern får jag tillfälle att intensivt umgås med världens tuffaste och ärligaste kunder. Mina egna barn.

De ger direkt feedback på service och utbud, typ:
"Äckligt!"
"Tråkigt!"
"Det här är den bästa dagen i mitt liv!"
"Yippie!!!"

Däremot blir ju den gamla devisen Kunden har alltid rätt ganska absurd. Vilket företag skulle acceptera att en kund lägger sig på golvet och skriker bajskorv? Då kallas nog ordningsvakten in. Detta öde drabbar även våra små kunder allt som oftast.

Det är faktiskt en rätt dålig liknelse det här med barn och kunder. Det enda familjemedlemmarna borde ha i åtanke här hemma är följande: "Don't mess with her, she's a Mum!". Vilken härlig semester det skulle bli.

Läs även andra bloggares åsikter om

Nytt under sommarsolen?

I dag läser vi i DN om det "nya reklamtricket" murketing, eller mörknadsföring i svensk översättning. Det är författaren Rob Walkers som myntat uttrycket murketing i sin nyutgivna bok "Buying In. The Secret Dialogue Between What We Buy and Who We Are".

Blir nyfiken på att läsa boken. För är detta verkligen något nytt? Företag har länge försökt få in sina varumärken där konsumenterna finns (branding). Det är inte heller en nyhet att företag gärna vill få redaktionellt material där deras varumärke finns med i bakgrunden (PR). Det är inte heller nytt att vi konsumenter, dvs vi människor år 2008, genomskådar försök till branding.

Det som däremot är intressant är hur vi post-postmoderna människor accepterar (buying in) varumärkenas försök att bli våra vänner. Och här gäller det för oss som arbetar med marknadsföring att se upp. Vi vill ju inte att varumärket ska bli som en kompis som får vara med i gänget bara för att hans pappa äger godisaffären.

Jag ska läsa boken och återkomma.

Och skärpning DN. Ordet reklamtrick. Vad är det för vokabulär?

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Jeremy Hotz

Har träningsvärk i magmusklerna efter att ha finkammat Youtube på Jeremy Hotz-clip i går kväll. Se fler clips på Youtube eller på Mr Hotz egen hemsida.



Läs även andra bloggares åsikter om

Tankar kring mötesmässor en söndagmorgon

Mötes- och resmässan Travel, före detta SHIE, på Stockholmsmässan läggs ner.

Och nya mötesmässor kommer till. Som första mässa i den nybyggda mässanläggningen i Kista kommer easyFairs, den 9-10 september, att anordna Konfex & Events, som de redan en gång arrangerat i Göteborg. EasyFairs affärsidé är att anordna enkla och billiga mötesplatser med standardiserade montrar. Därför blir jag lite nervös över en easyFair-mässa för mötesbranschen i Stockholm. Besökarna måste verkligen få en upplevelse, känna att det här var så intressant och givande att det var värt att lämna kontoret en dag. Jag vet att projektledarna för Konfex jobbar hårt för att få till ett bra seminarieprogram och det är ju en viktig del. Jag önskar lycka till!

Det ska överhuvudtaget bli spännande att se vad som händer med rese- och mötesmässorna i framtiden. Nästa stora hot är ju lågkonjunkturen som ligger och lurar. Vilka skepnader måste mötesmässorna då ta för att överleva?

Den största och äldsta mässan i branschen är TUR i Göteborg. En viktig mässa och en viktig branschfest, men den kan inte leva på gamla meriter och det är de nog mycket medvetna om själva också. Stockholmsbaserade företag grymtar lite om att det känns bakvänt att åka till Göteborg när de flesta viktiga inköparna finns i Stockholm. Men samtidigt finns det en poäng att stockholmarna reser till Göteborg. Själva resan blir ett event i sig. Om mässan varit i Stockholm skulle de inte tagit lika mycket tid att besöka mässan och de kanske inte skulle tackat ja till festen på kvällen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Hissa och dissa den 7 juli 2008

Tema: sommar.

Hissar:
+ Alla fantastiska badsjöar i Jönköping med omnejd.
+ Att för en gångs skull stanna hemma en sommar.
+ Min cykel.


Dissar:
- Att jag faktiskt med varsam hand odlat fram ogräs i min balkonglåda, det är nu konstaterat.
- Den som förstört och taggat kartan på Dumme mosse. Lågt.
- Att det inte finns glassar i barnformat. Eller fram för Igloo igen. Det var det enda jag fick när jag var liten. Eller rättare sagt, jag fick en halv Igloo - den andra halvan fick lillsyrran.


Och den kostade bara 95 öre!!!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

RSS 2.0